Top
Panel główny
Portal
Powitanie
Poglądy
Ciasteczka
Kontakt
Katolicyzm
Droga krzyżowa
Świadkowie Jehowy
Tawiusz
Praktyczne
Notacje
Unikod
Programy
Muzyka
Dźwięki
Terminy
Gitara
Gry
Mafia
Argentynopol
Szachowe
Galeria
Zadania
Suchary
Download

data ostatniej zmiany tej podstrony: 12 IX 2024 r.

Szachowe

Szachy są bardzo starą, tradycyjną grą. Nie opisałem jednak w tym artykule zasad gry w szachy, ponieważ istnieje pewnie wiele źródeł, z których można się ich nauczyć. Postanowiłem natomiast podzielić się moją wiedzą o innych grach szachopodobnych.

Ruskie szachy

Figury ustawiane są i poruszają się jak w normalnych szachach. Celem gry jest utrata wszystkich swoich figur, a bicie jest obowiązkowe. Król nie jest szachowany i jest zbijany jak każda inna figura.

Podwójne szachy

Gra nie rożni się prawie niczym od zwykłych szachów. Białe rozpoczynają grę jednym ruchem. Następnie każdy gracz wykonuje dwa ruchy. Jeśli w swojej kolejce zaszachuje przeciwnika, to kończy swoją kolejkę. Celem gry jest zamatowanie drugiego gracza.

Maharadża i sepoje

Figury czarne są ustawione normalnie. Jedna biała figura (najczęściej hetman) jest ustawiana na dowolnym wolnym polu, która symbolizuje maharadżę. Maharadża w swoim ruchu może wykonać jeden ruch dowolnej figury szachowej. Celem maharadży jest zbicie wszystkich sepojów, a ich celem zbicie maharadży. Król sepojów nie jest ani szachowany, ani matowany, ale może być po prostu zbity.

Kloc

W grze bierze udział czterech graczy, którzy dzielą się na dwie drużyny. Drużyny siadają po przeciwnych stronach stołu. Pomiędzy zawodnikami siedzącymi na przeciwko siebie kładzie się po jednej szachownicy. Figury ustawione są tak jak w zwykłych szachach. Gracze w jednej drużynie grają różnymi kolorami figur. Partie na obydwu szachownicach toczą się rozłącznie, lecz po zbiciu figury przeciwnika przekazuje się swojemu partnerowi. Ten może zamiast wykonania swojego ruchu może dostawić jedną z otrzymanych figur w dowolne pole na szachownicy, ale nie może nią w tym ruchu zaszachować ani zamatować przeciwnika, a także zbić jego figury. Figury poruszają się normalnie. Jeśli pionek dojdzie do linii promocji, to promowany zostaje na piona i stawiany jest na linii poziomej, gdzie rozpoczynały piony i linii pionowej, gdzie był promowany. Jeżeli pion trafia wtedy na jakąś figurę należy go przesunąć o pole do przodu. Jeśli gracz zamatuje swojego przeciwnika, to wygrywa jego drużyna.

Ciekawostki

Słoń to nazwa gońca w języku rosyjskim.
W unikodzie istnieją znaki symbolizujące figury szachowe, zarówno białe jak i czarne.

© MMXI–MMXVIII Tomasz Jan Drab
games chess